Persona

Fra Holstebro HTX Wiki
(Omdirigeret fra Personas)
Spring til navigation Spring til søgning
Et eksempel på forskellige typer af persona

Persona er en kommunikations model, som hjælper en med at udvikle sit produkt så det passer til slutbrugerene. Det er en måde at få ens bruger til at forstå hvad det er ens produkt skal bruges til, om det så er en hjemmeside, møbler eller noget helt tredje, gør ikke en forskel. En persona er en beskrivelse af en fiktiv bruger, det er ikke en virkelig person, men er beskrevet på en måde så det virker virkeligt. Man skriver sit persona og indsamler data ud fra virkelige brugere, og på den måde indsamler man nok informationer til at skrive sit persona. Man kan følge en mindre guide til at skive sin persona, en af dem indeholder 10 trin som man skal gennemgå.

De 10 trin til udvikling af persona.

Trin 1

Det første man skal gøre er at indsamle så meget viden om brugeren, som man kan. Data kan stamme fra flere forskellige kilder: Interviws, spørgeskemaer, observationer osv.

Trin 2

Handler om at analysere sine indsamlede data, hvor man skaber sig et overblik over hvem de forskellige brugere er og hvordan de adskiller sig fra hindanden.

Trin 3

Her handler det om at præsentere sin personaer, når man nu har fået tegnet sig et billede af sine brugere. Det er vigtigt at man får sine medarbejdere præsenteret for personerne, dem der deltager i projektet.

Trin 4

Her skal man begrænse sit antal af personaer, man anbefaler at man bruger max 6 personaer eller færre. Fordi det er svært at huske mange forskellige personligheder.

Trin 5

Er selve beskrivelsen af personaerne, det gælder om at lave en god og fyldig beskrivelse, ud fra de oplysninger man har samlet sammen i trin 1.

Trin 6

Det er her man opbygger et scenarie, som ens persona skal opleve/bruge, afhængige af ens produkt. Man skal være opmærksom på hvilke behov og krav ens persona har.

Trin 7

Man skal her få andre til at se på sit projekt, og få dem til at komme med input og andre gode idéer.

Trin 8

Er en forlængelse af trin 7, hvor man udbreder kendskabet af personerne til andre/hele virksomheden. Man kan bruge forskellig metoder til at sprede ens budskab.

Trin 9

Man skal opstille sine ønskede scenarier, og mens man gør det skal man være opmærksom på hvordan ens personaer vil reagere og hvor dan de bliver introduceret til sceneriet.

Trin 10

Man skal søger for at holde sine personaer opdateret løbende, justere dem cirka en gang om året. Minimum hvert andet år.


Referencer

http://personas.dk/?p=267

http://www.userdesign.dk/personas/

http://userexperiencedesign.dk/10-trin-til-udvikling-af-personas/