Sepstrups Kampagnemodel: Forskelle mellem versioner

Fra Holstebro HTX Wiki
Spring til navigation Spring til søgning
m (1 version importeret)
 
 
Linje 11: Linje 11:
==Kampagneformer==
==Kampagneformer==


* Reklamekampagner
* Reklamekampagner  
* Politiske kampagner
* Politiske kampagner
* Hvervekampanger
* Hvervekampanger
Linje 20: Linje 20:
Målet for de forskellige kampagnetyper er vidt forskellige.
Målet for de forskellige kampagnetyper er vidt forskellige.
Målet kan være at få folk til at købe et bestemt produkt (reklame), stemme på et politisk parti (agitation), melde sig som soldat (hverve), give penge til et godgørende formål (indsamling), skabe respekt om en virksomhed (image) eller ændre holdning og adfærd til rygning, usikker sex eller pjækkeri (oplysning/information).<ref>http://kommunikationita.systime.dk/index.php?id=185</ref>
Målet kan være at få folk til at købe et bestemt produkt (reklame), stemme på et politisk parti (agitation), melde sig som soldat (hverve), give penge til et godgørende formål (indsamling), skabe respekt om en virksomhed (image) eller ændre holdning og adfærd til rygning, usikker sex eller pjækkeri (oplysning/information).<ref>http://kommunikationita.systime.dk/index.php?id=185</ref>


==Kampagne definitioner==
==Kampagne definitioner==

Nuværende version fra 9. aug. 2022, 13:40

Målet med kampagner er at gøre folk opmærksomme og ændre deres adfærd. Sepstrups kommunikationsteori og model tager udgangspunkt i praksis gennem de informationer og medier, der bruges til at opnå det ønskede mål man som afsender forsøger at opnå. Sepstrups informationskampagner har ofte til formål skabe opmærksomhed på sundhedsskadelige områder f.eks hvis skal stoppe med at ryge eller tage sig i agt for hudkræft i forbindelse med solens kraftige UV-stråler. Kampagner er en måde hvorpå man kan kommunikere til mange mennesker på en gang. Der er skrapt fokus på kommunikationsprocessen da Sepstrups modeller ikke fra start regner modtagerne for værende forsvarsløse og eller genstrige. Modtagerne er ofte søgende efter en tilfredsstillelse for f.eks deres sundhed. Sepstrups tager højde for så man kan ramme modtagerne med de rette indgangsvinkler, der måske vil få dem til at ændre deres adfærd og tage hånd om deres helbred/sundhed.

For at opnå maksimal efftekt med kampagner bruges der i de fleste tilfælde forskellige medier, der I et samspil med hinanden opnår en større effekt. Tv, radio, sociale medier, plakater og brochurer er med til at skabe både opmærksomhed og fokus på kampagnen og hver form for kommunikation bidrager på hver deres made. Ved hjælpe af de mange forskellige medier sikre kampagne udbyderne et langt bredere spektrum af modtagere end hvis de kun hang plakater op. Udgangspunktet for modtageropfattelsen er, at det enkelte menneske anvender mediernes budskaber målrettet.


Kampagneformer

  • Reklamekampagner
  • Politiske kampagner
  • Hvervekampanger
  • Imagekampagner
  • Oplysnings- og informationskampagner


Målet for de forskellige kampagnetyper er vidt forskellige. Målet kan være at få folk til at købe et bestemt produkt (reklame), stemme på et politisk parti (agitation), melde sig som soldat (hverve), give penge til et godgørende formål (indsamling), skabe respekt om en virksomhed (image) eller ændre holdning og adfærd til rygning, usikker sex eller pjækkeri (oplysning/information).[1]

Kampagne definitioner

  • Kampagnen har et formål der er forudbestemt og kommunikationen dertil formålsrettet og forsøger at åbne folks øjne. 

  • Kampagner er rettet mod et (relativt) stort publikum. 

  • Kampagner varer tidmæssigt i en given periode lige fra få uger til år. 

  • Kampagner involverer organiserede kommunikationsaktiviteter.



Kampagne udbyder/afsender adfærd


  • Bestemt af planer, mål samt ressourcer og motivationsfaktorer

  • Bestemt af kommunikationens medieindhold, samt udformningen heraf der er tilpasset de/den ønskede modtagere/målgruppe


Kampagnens modtagere - adfærd

  • Målrettede modtagere som, er behovsstyrede og problemløsende
  • Præget af, at produkters/kampagners benyttelse af information kollidere i en fælles konkurrence hvori andre muligheder for behovstilfredsstillelse forefindes
  • Er bestemt af, at forsøge at opnå mål med mindst mulige indsats [2]

Referencer