Et-trins-modellen
Et-trins-modellen er et massemedie, som rammer den enkelte. Modellen medtager også en masse andre faktorer, som afspejler, at den enkelte modtager er et enkelt individ, der afkoder budskabet ud fra de normer, som modtageren har, og det behøver ikke være de samme normer, som afsenderen prøvede at afsende. Et-trins-modellen tager desuden hele tiden højde for, at der skal ske forandring mellem modtager og afsender.
Teori mæssigt kan man ikke finde så meget forskel på Et-trins-modellen og To-trins-modellen, så derfor vil jeg referere til siden omkring To-trins-modellen, hvor der er en dybere forklaring omkring, hvad det helt præcist går ud på.
Et-trins-modellen og to-trins-modellen
Grundlæggende er de meget de samme, men der er selvfølgelig punkter, der adskiller dem fra hinanden. Et-trins-modellen snakker til det enkelte individ i en helt gruppe, f.eks. den enkelte husstand i et boligkvarter. Budskabet, som man kan sende igennem reklamer, fjernsyn eller radio, skal være så præcist fortalt, at alle husstande i det boligkvarter forstår det, og bliver påvirket af lige præcis det budskab.
To-trins-modellen går ud på, at man vil kommunikere et budskab, igen igennem et medie som reklamer, fjernsyn eller radio, til en leder i en gruppe. Det kan f.eks. være, at man skal skal kommunikere et tilbud ud til chefen på en arbejdsplads - han skal derefter tage dette tilbud og kommunikere ud til de forskellige kollegaer på arbejdspladsen. Så fungerer chefen som lederen af gruppen, der skal kommunikere mediet videre til kollegaerne.