Kilder og ophavsret
Indledning
Dette er skrevet ud fra en skolesammenhæng på gymnasialt niveau.
Kilder anvendes til at henvise til, hvor man har sin viden fra, når man løser en opgave.
Ophavsret indebærer, at man respekterer de rettigheder, som alle har til de produkter, de laver, og dermed ikke udgiver noget, andre har lavet, som sit eget.
Ud over dette skal man være opmærksom på ikke at overtræde persondataloven.
Kilder i dokumentation
Når man skriver en opgave, er formålet typisk at demonstrere, hvad man har lært i undervisningen, og hvordan man kan kombinere denne viden. Dette indebærer ofte læsning af litteratur enten i form af bøger eller onlinekilder. Når man anvender viden fra en kilde, er det nødvendigt at kildehenvise. På Holstebro HTX anbefales det rent teknisk at anvende en bestemt teknik til at opstille kildelister.
Selvom man kan kildehenvise til forskellige typer viden, bør man skelne mellem ny viden inden for det pågældende fag og generel viden, som man forventes at have kendskab til, inden man påbegynder faget. Dette kræver en afbalancering og kan delvist være afhængig af fagtraditioner. Generelt er det bedre at kildehenvise en smule for meget end for lidt.
På Holstebro HTX anvendes typisk to forskellige standarder, enten en Harvard-standard eller en standard, der ligner Vancouver-standarden. Valget af standard afhænger af faget, så det er en god idé at spørge underviseren. I Word kan man nemt skifte standarden, selvom man allerede har oprettet kilder. Som standard tilbyder Word ikke en Vancouver-standard, men det anbefales at vælge IEEE eller Harvard - Anglia, som svarer til APA.
Nedenfor vises, hvordan en kildehenvisning vil se ud i teksten, afhængigt af hvilken af de to standarder, man vælger.
Kildehenvisninger skal placeres i teksten, der hvor man anvender viden, og alle kilder skal samles i en kildeliste sidst i dokumentet - se Word_Kildeliste.
En kildeliste vil kunne komme til at se ud som vist her:
|
|
Billeder, tabeller og grafer
Når man skriver en opgave, er det naturligt at finde billeder og andet materiale, der kan understøtte det, man skriver. Disse illustrationer skal selvfølgelig inkluderes i dokumentationen, så læseren kan forstå, hvad man mener med det, man skriver.
Når man indsætter en illustration, skal man tilføje en figurtekst, hvor man kan kildehenvise til, hvor man har fundet illustrationen. Selv hvis man selv har lavet billedet til sin figur, skal der stadig være en forklarende figurtekst og et figurnummer, så man kan henvise til figuren fra teksten. Det er først, når der er en sammenhæng mellem teksten og figuren, at den virkelig får værdi.
![]()
Illustration indsat i en rapport som man selv har fremstillet
Når man indsætter en figur, man har fundet på nettet, skal der også være en figurtekst med et figurnummer, og man skal henvise til figuren fra teksten. Efter at have tilføjet figurteksten, skal man også kildehenvise til, hvor man har fundet figuren. Denne kildehenvendelse kan gøres på samme måde som enhver anden kildehenvisning.
![]()
Illustration som man har fundet på nettet, indsat i en rapport. Der kildehenvises i figurteksten.
Citater i dokumentation
En måde at inddrage tekst fra en kilde i sin egen tekst er ved at indsætte et citat[1]. Citatet bør placeres i sit eget afsnit og markeres tydeligt, f.eks. med kursiv tekst og indrykning. Det er vigtigt at kildehenvise til, hvor man har sit citat fra.
Et eksempel på et citat, der omhandler et citat, kan se sådan ud:
|
|
Når man anvender citater, er det vigtigt at gengive dem helt ordret. Hvis citatet er på et fremmedsprog, bør det præsenteres i originalsproget, og en oversættelse kan inkluderes i ens egen tekst.
Formålet med at anvende et citat er at sikre, at man ikke fremstiller andres arbejde som sit eget. Det er dog afgørende at overholde "god citatskik" [2], hvilket indebærer, at citatet ikke må udgøre en for stor del af den samlede tekst. Derudover bør citatet ikke være meningsbærende i sig selv; man skal aktivt forholde sig til citatet i sin egen tekst.
Brugen af billeder og citater
Når man indføjer billeder og citater i sin tekst, er det afgørende at anvende dem aktivt til at understøtte og forklare budskabet i teksten. Man kan ikke blot indsætte et citat eller en grafik og overlade det til læseren at forstå betydningen. Derfor skal man forklare, hvad man ønsker at læseren skal forstå fra det indsatte materiale og hvordan det relaterer til den overordnede sammenhæng i teksten. Dette opnås bl.a. ved at henvise direkte til det, man har indsat.
For en grafik kan det f.eks. være: "Som det fremgår af grafen i figur x, viser dataene en tydelig tendens mod...".
For et citat kan det f.eks. være: "Som Herbert Andersen udtrykker det, understreges vigtigheden af...".
Ved at inkludere sådanne forklaringer og referencer sikrer man, at læseren får den nødvendige kontekst for at forstå, hvordan materialet bidrager til ens argumentation.
Plagiat
I en skolesammenhæng defineres plagiat som brugen af andres arbejde, præsenteret som ens eget[3]. Dette inkluderer også brugen af dele af ens eget tidligere arbejde fra en tidligere afleveret opgave, selvom det kan blive betragtet som plagiat.
Konsekvenserne af plagiat er beskrevet i skolens studie- og ordensreglement.
At undgå plagiat er tæt forbundet med korrekt behandling af ens opgave. Det er åbenlyst, at direkte kopiering af tekst uden korrekt citatmarkering udgør plagiat, medmindre det behandles som et citat. Selvom man omskriver teksten (parafraserer), kan dette stadig udgøre en form for plagiat, selvom det kan være vanskeligere at påvise.
Den korrekte tilgang til at skrive en opgave indebærer at læse og forstå flere forskellige kilder for at opnå et dybtgående overblik over emnet. Når man har opnået dette overblik, lægger man sine kilder væk og skriver ens egen, selvstændige tekst. Det er afgørende at anvende oplysninger fra kilderne og korrekt kildehenvisning til de forskellige kilder, der er anvendt til at undersøge emnet.
På samme måde, når det kommer til billeder, bør man indsamle materiale fra forskellige kilder og sammensætte billedet til ens eget produkt. Det er vigtigt at kildehenvise til de steder, hvor man har taget elementer fra andres værker (billeder).
Anvendelse af andres værker i skoleprodukter
I flere fag er det almindeligt at anvende dele af andres arbejde, primært tekst, kode, billeder, lyd og video, for at sammensætte ens eget produkt. Dette kræver blot korrekt kildehenvisning.
Det vil blive anset som plagiat, hvis man bruger en andens produkt uden tilstrækkelige ændringer og præsenterer det som sit eget, selvom der er en kildehenvisning til produktet.
Det er tilladt at tage andres produkter og inkorporere dem i ens eget produkt, så længe der tilføjes og modificeres, så man kan tale om en nyfortolkning eller nyskabelse af produktet.
Produkter der ikke offentliggøres
Så længe man ikke offentliggør sine produkter, så er der ikke problemer med copyright, heller ikke selvom produktet afleveres på platforme som Lectio, da det er en lukket platform. Man kan også anvende fx Youtube, hvis man lægger tingene skjult, da det så ikke bliver offentligt tilgængeligt.
Brug af tredjepartsindhold på platforme som Youtube kan også være problematisk, da der stadig er risiko for, at indholdet bliver opdaget og fjernet af automatiserede systemer eller af rettighedshavere, hvis der er krænkelser af ophavsretten.
Man skal stadig kildehenvise til hvor man har hentet andres produkter ind i sit eget produkt. Denne kildehenvisning vil normalt ikke indgå i selve produktet, men skal i stedet gøres i den dokumentation man laver til sit produkt.
Undlader man at kildehenvise til de ting man anvender vil det betragtes som plagiat. Det gælder også selvom man anvender dele der ikke er omfattet af copyright: Creative Common, open source, free use osv. Man skal under alle omstændigheder kildehenvise.
Produkter der offentliggøres
Ja, selv hvis man offentliggør sit produkt, f.eks. på en hjemmeside eller sociale medier, er det stadig nødvendigt at kildehenvise på samme måde som hvis man ikke offentliggør det, for at undgå at begå plagiat.
Ud over dette er det også vigtigt at sikre sig, at man ikke bryder copyright-lovgivning eller overtræder andre regler, såsom GDPR eller persondataloven.
Den mest sikre måde at undgå disse problemer på er at producere alt indhold fra bunden af. Hvis man ønsker at anvende andres materiale, skal man sikre sig, at man gør det lovligt, enten ved at anvende materiale, som man har rettigheder til, eller ved at indhente tilladelse fra rettighedshaveren.
At optræde som en eksisterende afsender
Hvis man laver et produkt, der ikke skal offentliggøres, kan man godt anvende logoer og andre elementer for at få det til at ligne en eksisterende afsender, som f.eks. Sundhedsstyrelsen, så længe det er inden for lovens rammer og ikke bruges til at vildlede eller skabe forvirring.
Dog, hvis man planlægger at offentliggøre produktet, f.eks. på en hjemmeside, skal man være ekstra opmærksom på ikke at krænke afsenderens copyright ved at bruge deres logo uden tilladelse. Derudover skal man også sikre sig, at ens produkt ikke kan forveksles med eller opfattes som en del af den eksisterende afsender, da dette kan føre til misforståelser eller retlige konsekvenser. Det er derfor vigtigt at respektere rettighederne og sikre en klar adskillelse mellem ens eget produkt og den eksisterende afsender.
Det vil i skoleopgaver være en god ide at anvende en disclaimer, der kort men tydeligt angiver at det produkt der er fremstillet er en del af en skoleopgave, og ikke er et rigtigt produkt. På hjemmesider vil det være relevant at indsætte disclaimeren på alle undersider, fx i et sidehoved eller en footer.
Håndtering af persondataloven og GDPR
Persondataloven[4] fastlægger retningslinjer for håndtering af billeder og video, hvor personer kan genkendes. Ifølge loven skal man indhente tilladelse fra de personer, der optræder i materialet, hvis man ønsker at offentliggøre produktet.
GDPR[5] er en forordning, der bygger videre på principperne i persondataloven og omhandler al data, der indsamles om personer. Dette omfatter ikke kun offentliggørelse af produkter og data, men også hvordan man behandler disse data, f.eks. ved hjælp af spørgeskemaer. GDPR lægger særlig vægt på, at data behandles sikkert for at forhindre lækager, og at indsamlede data slettes, når de ikke længere er nødvendige.
Produkter der ikke offentliggøres
Ifølge persondataloven behøver man ikke at indhente samtykke til at anvende billeder og videoer af andre personer, så længe man ikke offentliggør produkterne, og man behandler materialet på en sober måde.
Men når det kommer til GDPR, skal man følge reglerne for behandling af personoplysninger, uanset om man offentliggør produkterne eller ej[6]. Dette indebærer at sikre, at oplysningerne opbevares sikkert for at forhindre uautoriseret adgang, og at man sletter oplysningerne, når de ikke længere er nødvendige. Disse regler er vigtige for at beskytte persondata og sikre, at man overholder lovgivningen.
Produkter der offentliggøres
Når det drejer sig om personoplysninger, såsom billeder af personer eller indsamlede oplysninger, selv hvis de er anonymiserede, kræver det samtykke fra de involverede personer til at anvende materialet.
Dette samtykke skal gives specifikt til den konkrete anvendelse af billeder og andre oplysninger. Selvom man har fået samtykke til en bestemt anvendelse, må man ikke bruge billeder eller oplysninger i en anden sammenhæng uden at indhente samtykke igen. Det er vigtigt at respektere personers ret til kontrol over deres egne personoplysninger og at sikre, at man overholder lovgivningen om beskyttelse af persondata.
Referencer
| Word2013-indhold | |
|---|---|
| Indhold | Billeder - Citater - Citatsamling - Figurhenvisning - Figurtekst - Fodnoter - Formler med nummerering - Forside - Gitterlinjer - Index - Indholdsfortegnelse - Kildehenvisning - Kildeliste - Kilder og ophavsret - Vancouver reference - Kommentar - Krydshenvisninger - Ligning - Lineal - Marginer - Navigationsrude - Opslagsord - Ordoptælling - Sektioner - Sidefod - Sidehoved - Sideskift - Sidetal - Spalter - Sprog - Stavekontrol - Synonymordbog - Tabel - Tabelhenvisning - Tekstfelt - Typografier - Vandmærke - Versioner af Dokumentet - Ændringsregistrering |