Ressource-styring
Ressource-styring er en ting man bør tænke på i projektets indledende fase, da man kan komme ud for, at skulle tage specielle forbehold i projektet, for at man har alle de ressourcer, man har brug for.
Ressourcer dækker over alt lige fra, komponenter, instrumenter, opslagsværker, værktøj, tid osv. Det vil sige, at man ved projektets start bør indtænke om man har de ressourcer til rådighed, som man har planlagt at bruge. Et eksempel kan være, hvis man skal bruge nogle bestemte komponenter, som ikke er til rådighed på skolen, så skal man betænke at der som regel er lang leveringstid.
Man kan bruge forskellige værktøjer til at holde styr på ressourcer, samtidigt med tisplanen. Disse to værktøjer til projekterne er tit, knyttet tæt sammen, da hvis man skal bruge ekstra tid på nogle bestemte ressourcer (f.eks. printfremstilling ved kø, eller levering af komponenter), skal indtænke det i projektets tidsplan fra starten, så man ikke bliver bremset af manglen på ressourcer.
Undgå flaskehalse
Man kan undgå fra projektets start at undgå besværlige ressourcer, og på den måde undgå de følgende flaskehalse. Men hvis ressourcerne er meget nødvendige, for lige præcis den ide I har til projektet, så kan en ordentlig ressourcestyring fra starten af, kombineret med tidsplanen, være med til at undgå flaskehalse. At undgå flaskehalse kan være meget godt for hele projektet, som helhed, da man ikke spilder tid eller andre ressourcer, på at opnå en ressource, man ikke havde tænkt på.
Ved køb af komponenter eller materialer
Hvis man skal bruge nogle penge, skal man først lave en aftale med ens lærer om det er i orden at man bruger x antal penge på det. For læreren kan måske finde det meget billigere, og hvis det er noget der er helt hen i vejret til projektet. kan det være at man ikke engang skal bruge det. Når man så har fået lov at købe det. køber man det og tager bonen med på kontoret og får penge for det.