Virtuel valuta
Virtuelle valuta forstås ved ting i computerspil og på internettet, som har en større eller mindre værdi i rigtige penge. Dette kan både være i form af den valuta, som bruges til at købe virtuelle ting i spil, de virtuelle ting som man kan opsamle og konstruere, og rettigheder til en spillers karakter eller spilkonto. Blandt udbredte virtuelle valuta kan nævnes guld i spillet World of Warcraft og de nye Facebook Credits, som bruges som valuta i mange apps på Facebook, blandt andet det populære spil Farmville. [1]
Et andet og måske mere jordnært eksempel på en virtuel valuta er Bitcoins, som nogle forudser vil erstatte almindelige kontanter i fremtiden.
Computerspil
De første transaktioner mellem virtuelle og rigtige penge foregik i de sene 70'ere i de såkaldte MUD (Multi-User Dungeon) spil. Disse spil var udelukkende tekstbaserede, og brugere kunne læse beskrivelser af blandt andet rum, ting og andre spillere. Her blev de første virtuelle ting solgt for virkelige penge i den såkaldte "informal sector". I dag er handel mellem virtuelle og virkelige penge forbudt i mange af de nutidige MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game) spil, men det bliver stadig udnyttet i stort omfang. [2]
Gold Farming
I mange MMORPG-spil kan virtuel handel være en stor indtægtskilde, og især det enormt udbredte World of Warcraft har et ry for at have inspireret mange folk i især Asien til at starte en ulovlig virksomhed op og ansætte folk til at skaffe store mængder virtuelle guld, for derefter at sælge det billigt til andre spillere. Denne form for handel er især effektiv i de store MMORPG spil på grund af den meget store mængde guld der kræves af især karakterer på et højt niveau i spillet. Ikke alle spillere er tålmodige nok til selv at skrabe alt det guld sammen, og derfor vil mange finde det nemmere at betale en større eller mindre sum rigtige penge for at spare tid.
Gold Farming er især populært i Kina, og 80% af alle gold farmere bor i Kina. I 2005 blev det anslået at der bor omkring 100.000 fuldtidsansatte gold farmere i Kina.
Gold Farming foregår ofte hjemmefra eller i en internetcafé, eller som en lille virksomhed på et mindre kontor eller i et forladt varehus.
Der er blevet gjort forskellige indgreb for at forhindre gold farming, både af spilkompagnierne og af flere nationer. Spilkompagnier som Blizzard og ArenaNet har forsøgt at bremse salget af virtuelle ting fra tredjepartskilder ved selv at tilbyde handel mellem virtuelle og rigtige penge. På den måde giver de tredjepartsorganisationerne konkurrence ved at underbyde deres priser.[3]
En anden handling som også bliver udført i stort omfang af tredjeparts goldfarming-virksomheder er powerleveling. Powerleveling består i at udnytte bestemte områder i et spil for at producere karakterer i maksimalt level hurtigst muligt. Derefter bliver kontoen med karakteren/karaktererne solgt ulovligt for mange penge. Dette er igen favorabelt for spillere i udviklede lande som gerne vil undgå at bruge måneder på at træne en karakter op til det maksimale level.[4]
Generelt er gold farming en meget monoton og gentagende proces, og i mange tilfælde har lønnede gold-farmere meget dårlige arbejdsforhold på deres arbejdsplads. De sidder i mange timer hver dag i ugen foran en skærm og gør gentagne handlinger i spillet, og tit er deres løn meget lav.[5]
Virtuelle forbrydelser
En virtuel forbrydelse er som navnet afslører en virtuel kriminel handling, som finder sted i et MMO spil, ofte en MMORPG. Forbrydelserne kan være af større eller mindre grad, og alvorlige virtuelle forbrydelser kan anses som virkelige forbrydelser. Det kan f.eks. være tyveri af virtuelle ting og penge, som har en værdi i rigtige penge. Virtuelle forbrydelser har et potentiale til at gøre grænsen mellem dårlig online opførsel og kriminalitet til en gråzone.
Eksempler på virtuelle forbrydelser:
I spillet Lineage II har nogle spillere brugt bots (karakterer styret af et tredjeparts-program til at udføre den samme handling gang på gang) til at slå andre spillere ihjel og tage deres ting. Denne handling blev beskrevet som "virtuelle overfald".
I 2007 blev en hollandsk teenager arresteret for at stjæle virtuelle møbler og andet indretning i spillet Habbo Hotel. De anklagede siges at have oprettet falske hjemmesider der stjal spilleres kontodetaljer (Se phishing), for derefter at stjæle deres møbler, som var købt for rigtige penge svarende til omkring 4000 Euro. [6]
Den virtuelle bitcoin børs som hedder Bitfloor, har i 2012 været udsat for et hackerangreb hvor der er blevet stjålet bitcoin svarende til 1,5 millioner kroner. Hackerne har skaffet sig adgang via et ukrypteret site hvor der var opbevaret backup af koder til børsen. [7]
Internettet
Virtuelle valuta bruges også i stigende grad på internettet, for det meste til rekreative formål som f.eks. spil. Et udbredt eksempel er de såkaldt Facebook Credits, som brugere af Facebook kan købe og bruge til at købe forskellige vituelle ting i et af de mange spil på Facebook. Facebook Credits kan blandt andet købes med kreditkort, Paypal og mobiltelefonen.
Har man købt Facebook Credits, kan man bagefter bruge dem i spillet til at købe virtuelle ting med, eller man kan bytte dem for en valuta der er specifik for et bestemt spil.
Hævekort til Bitcoins
Ifølge Politikken.dk [8]
udkommer der snart et hævekort som gør det muligt at bruge den netværkbaseret valuta til at betale varer på nettet. Det vil være muligt at finde ud af hvor mange penge man har i forhold til kursen, og derved at kunne betale hos udvalgte netbutikker og i supermarkeder. Bitcoin blev opfundet i 2oo9 hvor bankkrisen var på det højeste. Bitcoin er en virtuel valuta som kun findes på nettet og i spil. Bitcoin har derved ingen stat eller nationalbank. Men da bitcoin bliver beregnet for at have en værdi, ligesom de bruges til at handle med på nettet, er det muligt at der snart kommer et hævekort så det også er muligt at betale med i supermarkeder.
Indtil videre har firmaer der lever af at veksle rigtige penge til bitcoins, lavet en aftale med en ukendt bank om at udstede hævekort.
Google Wallet
Google har med deres nye app kaldet "google wallet" gjort det muligt at betale fra sin smartphone. [9]
Med Google wallet behøver man ikke tage pungen med sig når man skal ud og handle, med smartphone app'en er det kun nødvendigt at medbringe smartphone når man skal købe ind hos supermarkederne, eller når garderoben skal fornyes.
Google wallet fungere ved at pege smartphone'en mod en NFC-terminal som er placeret ved kassen i butikkerne hvor du handler.
Eksterne henvisninger
Wikipedia på engelsk om vituelle økonomier
Info om og hjælp til Facebook Credits
Referencer
- ↑ http://mashable.com/2010/03/10/farmville-facebook-credits/
- ↑ http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_good
- ↑ http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_farming_in_the_People%27s_Republic_of_China
- ↑ http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_farming
- ↑ http://www.nytimes.com/2007/06/17/magazine/17lootfarmers-t.html?pagewanted=3&_r=0
- ↑ http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_crime
- ↑ http://www.version2.dk/artikel/manuel-backup-af-krypteringsnoegler-udnyttet-til-tyveri-af-bitcoins-15-mio-47546
- ↑ http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1727473/snart-kan-du-veksle-virtuel-valuta-til-rigtige-penge/
- ↑ http://www.dr.dk/harddisken/blog/2011/06/29/fremtidens-penge-er-digitale/