Kilder og ophavsret: Forskelle mellem versioner

Fra Holstebro HTX Wiki
Spring til navigation Spring til søgning
 
(12 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke)
Linje 11: Linje 11:


==Kilder i dokumentation==
==Kilder i dokumentation==
Når man skriver en opgave, så vil det typisk være for at vise hvad man har lært i undervisningen, og vise hvordan man kan kombinere det. Det vil man typisk gøre ved at have læst noget i bøger eller på nettet. Der hvor man bruger viden fra en kilde, så skal man kildehenvise. Rent teknisk anbefaler Holstebro HTX at man anvender [[Word_Kildeliste|denne teknik til at lave kildeliste]].
Når man skriver en opgave, er formålet typisk at demonstrere, hvad man har lært i undervisningen, og hvordan man kan kombinere denne viden. Dette indebærer ofte læsning af litteratur enten i form af bøger eller onlinekilder. Når man anvender viden fra en kilde, er det nødvendigt at kildehenvise. Holstebro HTX anbefales det rent teknisk at anvende en bestemt teknik til at opstille kildelister.


Man kan selvfølgelig kildehenvise til alt mulig forskellig viden, men her skal man forsøge at skelne mellem hvad der er ny viden i det fag man har, og hvad der må være alment kendt viden, som man burde kende inden man har startet faget. Det er en balancegang, og det afhænger til dels også af fagtraditioner i de enkelte fag, men det vil typiske være bedre at kildehenvise lidt for meget end lidt for lidt.
Selvom man kan kildehenvise til forskellige typer viden, bør man skelne mellem ny viden inden for det pågældende fag og generel viden, som man forventes at have kendskab til, inden man påbegynder faget. Dette kræver en afbalancering og kan delvist være afhængig af fagtraditioner. Generelt er det bedre at kildehenvise en smule for meget end for lidt.


På Holstebro HTX anvender vi typisk to forskellige standarder, enten en Harvard standard eller en standard der minder om Vancouver. Hvilken standard man anvender afhænger af faget., så spørg underviseren. Word har det så nemt, at man kan skifte standard, også selvom man har oprettet sine kilder, så man skal bare gå i gang. I Word er der som standard ikke en Vancouver standard - her anbefales at man vælger '''IEEE''' og Hardvard er betegnet '''Harvard - Anglia''', men man kan også anvende '''APA'''.
På Holstebro HTX anvendes typisk to forskellige standarder, enten en Harvard-standard eller en standard, der ligner Vancouver-standarden. Valget af standard afhænger af faget, så det er en god idé at spørge underviseren. I Word kan man nemt skifte standarden, selvom man allerede har oprettet kilder. Som standard tilbyder Word ikke en Vancouver-standard, men det anbefales at vælge '''IEEE''' eller '''Harvard - Anglia''', som svarer til '''APA'''.


Herunder er vist hvordan en kildehenvisning kommer til at se ud inde i teksten, alt efter hvilken af de to standarder man vælger.  
Nedenfor vises, hvordan en kildehenvisning vil se ud i teksten, afhængigt af hvilken af de to standarder, man vælger.  


{|
{|
Linje 40: Linje 40:


===Billeder, tabeller og grafer===
===Billeder, tabeller og grafer===
Når man skriver en opgave er det naturligt at man finder billeder og andet materiale, der kan understøtte det man skriver. Disse illustrationer skal selvfølgelig indgå i dokumentationen, så man kan se hvad man mener med det man skriver.
Når man skriver en opgave, er det naturligt at finde billeder og andet materiale, der kan understøtte det, man skriver. Disse illustrationer skal selvfølgelig inkluderes i dokumentationen, så læseren kan forstå, hvad man mener med det, man skriver.


Når man sætter en illustration ind, så sætter man en [[Word_Figurtekst|figurtekst]] på illustrationen, og i denne figurtekst kan man så kildehenvise til hvor man har fundet sin illustration.
Når man indsætter en illustration, skal man tilføje en [[Word_Figurtekst|figurtekst]], hvor man kan kildehenvise til, hvor man har fundet illustrationen. Selv hvis man selv har lavet billedet til sin figur, skal der stadig være en forklarende figurtekst og et figurnummer, så man kan henvise til figuren fra teksten. Det er først, når der er en sammenhæng mellem teksten og figuren, at den virkelig får værdi.
 
Selvom man selv har fremstillet billedet til sin figur, skal man sætte en forklarende figurtekst og et figurnummer, så man kan henvise til figuren fra teksten. Det er først når der er en sammenhæng mellem teksten og figuren, at den rigtigt får værdi.


[[fil:Figur-eksempel-egen.png|Illustration indsat i en rapport som man selv har fremstillet|600px]]<br  />''Illustration indsat i en rapport som man selv har fremstillet''
[[fil:Figur-eksempel-egen.png|Illustration indsat i en rapport som man selv har fremstillet|600px]]<br  />''Illustration indsat i en rapport som man selv har fremstillet''


Når man indsætter er figur man har fundet på nettet, skal der også være en figurtekst med figur nummer, og man skal henvise til figuren fra teksten. Efter man har sat figur-teksten ind, skal man have kildehenvist til hvor man har figuren fra. Der kan gøres som enhver anden kildehenvisning.
Når man indsætter en figur, man har fundet på nettet, skal der også være en figurtekst med et figurnummer, og man skal henvise til figuren fra teksten. Efter at have tilføjet figurteksten, skal man også kildehenvise til, hvor man har fundet figuren. Denne kildehenvendelse kan gøres på samme måde som enhver anden kildehenvisning.


[[fil:Figur-eksempel-fra-nettet.png|Illustration indsat i en rapport som man har fundet på nettet|300px]]<br  />''Illustration som man har fundet på nettet, indsat i en rapport. Der kildehenvises i figurteksten.''
[[fil:Figur-eksempel-fra-nettet.png|Illustration indsat i en rapport som man har fundet på nettet|300px]]<br  />''Illustration som man har fundet på nettet, indsat i en rapport. Der kildehenvises i figurteksten.''


===Citater i dokumentation===
===Citater i dokumentation===
En måde at inddrage tekst fra en kilde i sin tekst, er ved at indsætte et citat<ref>[https://library.au.dk/studerende/ophavsret/citat-eller-plagiat Århus universitets behandling af citater]</ref>. Man skal indsætte citatet så det er tydeligt at det er et citat, ved at man laver det i et afsnit for sig og markeret fx i kursiv tekst og indrykket. Man skal desuden kildehenvise til hvor man har sit citat fra.
En måde at inddrage tekst fra en kilde i sin egen tekst er ved at indsætte et citat<ref>[https://library.au.dk/studerende/ophavsret/citat-eller-plagiat Århus universitets behandling af citater]</ref>. Citatet bør placeres i sit eget afsnit og markeres tydeligt, f.eks. med kursiv tekst og indrykning. Det er vigtigt at kildehenvise til, hvor man har sit citat fra.


Et citat, der her handler om et citat kan se ud som følger:
Et eksempel på et citat, der omhandler et citat, kan se sådan ud:


{|
{|
Linje 64: Linje 62:
|}
|}


Når man anvender citater skal man gengive citatet helt ordret, og hvis citatet er på udenlandsk, så skal man lave citatet i '''originalsproget''', og kan man bringe oversættelsen af det i sin egen tekst.
Når man anvender citater, er det vigtigt at gengive dem helt ordret. Hvis citatet er på et fremmedsprog, bør det præsenteres i '''originalsproget''', og en oversættelse kan inkluderes i ens egen tekst.


Det man sikrer ved at anvende et citat er at man sikrer man ikke udgiver andres arbejde som ens eget. Man skal dog overholde "god citat-skik"<ref>[https://journalistforbundet.dk/brug-af-andres-vaerker Journalistforbundet om brug af andres værker]</ref>, hvilket siger at citatet ikke må være for stor en del af den tekst man skriver. Det er også vigtigt at citatet ikke skal være meningsbærende i sig selv - man skal forholde sig til citatet i teksten.
Formålet med at anvende et citat er at sikre, at man ikke fremstiller andres arbejde som sit eget. Det er dog afgørende at overholde "god citatskik" <ref>[https://journalistforbundet.dk/brug-af-andres-vaerker Journalistforbundet om brug af andres værker]</ref>, hvilket indebærer, at citatet ikke må udgøre en for stor del af den samlede tekst. Derudover bør citatet ikke være meningsbærende i sig selv; man skal aktivt forholde sig til citatet i sin egen tekst.


===Brugen af billeder og citater===
===Brugen af billeder og citater===
Når man sætter billeder og citater ind i sin tekst, så skal man anvende dem til noget i teksten. Man kan ikke nøjes med at sætte et citat eller en graf ind, og så lade læseren selv forstå hvad der er meningen. Man skal forklare hvad man læser, og hvordan det indgår i den sammenhæng man skriver. Det gør man bl.a. ved at henvise til det man har sat ind.
Når man indføjer billeder og citater i sin tekst, er det afgørende at anvende dem aktivt til at understøtte og forklare budskabet i teksten. Man kan ikke blot indsætte et citat eller en grafik og overlade det til læseren at forstå betydningen. Derfor skal man forklare, hvad man ønsker at læseren skal forstå fra det indsatte materiale og hvordan det relaterer til den overordnede sammenhæng i teksten. Dette opnås bl.a. ved at henvise direkte til det, man har indsat.
 
For en grafik kan det f.eks. være: "Som det fremgår af grafen i figur x, viser dataene en tydelig tendens mod...".


Til en graf kan det fx være "som man kan se på grafen i figur x at ....".
For et citat kan det f.eks. være: "Som Herbert Andersen udtrykker det, understreges vigtigheden af...".


Til et citat kan det fx være "som Herbert Andersen udtrykker det, så kan man se at ....".
Ved at inkludere sådanne forklaringer og referencer sikrer man, at læseren får den nødvendige kontekst for at forstå, hvordan materialet bidrager til ens argumentation.


===Plagiat===
===Plagiat===
I en skolesammenhæng er det plagiat hvis man anvender andres arbejde, og afleverer det som om det er ens eget<ref>[https://library.au.dk/studerende/plagiering Århus universitets behandling af plagiat]</ref>. Det kan også betragtes som plagiat, hvis man anvender dele af sit eget arbejde fra en opgave der tidligere er blevet afleveret og evt. rettet.
I en skolesammenhæng defineres plagiat som brugen af andres arbejde, præsenteret som ens eget<ref>[https://library.au.dk/studerende/plagiering Århus universitets behandling af plagiat]</ref>. Dette inkluderer også brugen af dele af ens eget tidligere arbejde fra en tidligere afleveret opgave, selvom det kan blive betragtet som plagiat.


Konsekvensen af plagiat er beskrevet i skolens [https://ucholstebro.dk/wp-content/uploads/2023/08/Studie-ordensregler-2023-2024-UCH-Gym28.docx studie og ordensreglement].
Konsekvenserne af plagiat er beskrevet i skolens [https://ucholstebro.dk/wp-content/uploads/2023/08/Studie-ordensregler-2023-2024-UCH-Gym28.docx studie- og ordensreglement].


Det at undgå plagiat hænger sammen med at man behandler sin opgave rigtigt. Det siger sig selv, at man plagierer, hvis man kopierer stykker af tekst ind i sin opgave, med mindre man håndterer det som et citat. Man kan tænke at man så bare kan omskrive en tekst, og på den måde komme uden om plagiat. Det man gør er at man parafraserer teksten, og det er faktisk også en form for plagiat, bare sværere at bevise.
At undgå plagiat er tæt forbundet med korrekt behandling af ens opgave. Det er åbenlyst, at direkte kopiering af tekst uden korrekt citatmarkering udgør plagiat, medmindre det behandles som et citat. Selvom man omskriver teksten (parafraserer), kan dette stadig udgøre en form for plagiat, selvom det kan være vanskeligere at påvise.


Den rigtige måde at skrive en opgave på er, at man læser flere forskellige kilder, og på den måde danner sig et overblik over det man vil skrive om. Når man har overblikket, lægger man sine kilder væk, og skiver ens selvstændige tekst, hvor man selvfølgelig anvender oplysninger fra kilderne, og korrekt vis kildehenviser til de forskellige kilder man har anvendt til at sætte sig ind i det emne man vil skrive.
Den korrekte tilgang til at skrive en opgave indebærer at læse og forstå flere forskellige kilder for at opnå et dybtgående overblik over emnet. Når man har opnået dette overblik, lægger man sine kilder væk og skriver ens egen, selvstændige tekst. Det er afgørende at anvende oplysninger fra kilderne og korrekt kildehenvisning til de forskellige kilder, der er anvendt til at undersøge emnet.


På samme måde med fx et billede, der skal man have materiale forskellige steder fra, og sammensætte billedet til ens eget produkt. Iegn skal man kildehenvise til de steder hvor man har taget noget fra andres værker (billeder).
På samme måde, når det kommer til billeder, bør man indsamle materiale fra forskellige kilder og sammensætte billedet til ens eget produkt. Det er vigtigt at kildehenvise til de steder, hvor man har taget elementer fra andres værker (billeder).


==Anvendelse af andres værker i skoleprodukter==
==Anvendelse af andres værker i skoleprodukter==
I flere fag er det naturligt at man anvender dele af andres værker (primært tekst, kode, billeder, lyd og video) til at sammensætte sit eget produkt. Det kræver blot at man kildehenviser.
I flere fag er det almindeligt at anvende dele af andres arbejde, primært tekst, kode, billeder, lyd og video, for at sammensætte ens eget produkt. Dette kræver blot korrekt kildehenvisning.


Det vil blive betragtet som plagiat, hvis man anvender en andens produkt fuldstændigt som ens eget, også selvom man kildehenviser til produktet.
Det vil blive anset som plagiat, hvis man bruger en andens produkt uden tilstrækkelige ændringer og præsenterer det som sit eget, selvom der er en kildehenvisning til produktet.


Det er tilladt at tage andres produkter, og lade det indgå i sit eget produkt, så længe man selv tilføjer og modificerer tingene, så man kan tale om en nyskabelse af et produkt.
Det er tilladt at tage andres produkter og inkorporere dem i ens eget produkt, så længe der tilføjes og modificeres, så man kan tale om en nyfortolkning eller nyskabelse af produktet.


===Produkter der ikke offentliggøres===
===Produkter der ikke offentliggøres===


Så længe man ikke offentliggør sine produkter, så er der ikke problemer med copyright, heller ikke selvom produktet afleveres på Lectio, da det er en lukket platform. Man kan også anvende fx [[Youtube]], hvis man lægger tingene skjult, da det så ikke bliver offentligt tilgængeligt - man kan dog stadig risikere at Youtubes automatik fjerner et produkt, hvis man overtræder en kunstners ophavsret (fx musik).
Så længe man ikke offentliggør sine produkter, så er der ikke problemer med copyright, heller ikke selvom produktet afleveres på platforme som Lectio, da det er en lukket platform. Man kan også anvende fx [[Youtube]], hvis man lægger tingene skjult, da det så ikke bliver offentligt tilgængeligt.
 
Brug af tredjepartsindhold på platforme som [[Youtube]] kan også være problematisk, da der stadig er risiko for, at indholdet bliver opdaget og fjernet af automatiserede systemer eller af rettighedshavere, hvis der er krænkelser af ophavsretten.


Man skal stadig kildehenvise til hvor man har hentet andres produkter ind i sit eget produkt. Denne kildehenvisning vil normalt ikke indgå i selve produktet, men skal i stedet gøres i den dokumentation man laver til sit produkt.
Man skal stadig kildehenvise til hvor man har hentet andres produkter ind i sit eget produkt. Denne kildehenvisning vil normalt ikke indgå i selve produktet, men skal i stedet gøres i den dokumentation man laver til sit produkt.
Linje 102: Linje 104:


===Produkter der offentliggøres===
===Produkter der offentliggøres===
Hvis man offentliggør sit produkt (hjemmeside, sociale medier osv.), så skal man stadig kildehenvise på samme måde som hvis man ikke offentliggør produkterne, for ikke at lave plagiat.
Ja, selv hvis man offentliggør sit produkt, f.eks. på en hjemmeside eller sociale medier, er det stadig nødvendigt at kildehenvise på samme måde som hvis man ikke offentliggør det, for at undgå at begå plagiat.


Ud over dette skal man sikre sig at man ikke bryder copyright eller overtræder andre regler som GDPR eller persondataloven.
Ud over dette er det også vigtigt at sikre sig, at man ikke bryder copyright-lovgivning eller overtræder andre regler, såsom GDPR eller persondataloven.
 
Den mest sikre måde at undgå disse problemer på er at producere alt indhold fra bunden af. Hvis man ønsker at anvende andres materiale, skal man sikre sig, at man gør det lovligt, enten ved at anvende materiale, som man har rettigheder til, eller ved at indhente tilladelse fra rettighedshaveren.


Den sikreste måde at gøre det på er at fremstille alt fra bunden, men der hvor man vil anvende andres materiale, så skal man sikre sig at man gør det på lovlig vis, altså ved at anvende materiale man har lov til at bruge, eller har fået lov til at anvende af opretshaveren.
===At optræde som en eksisterende afsender===
===At optræde som en eksisterende afsender===
Hvis man laver et produkt der ikke skal offentliggøres, så må man gerne anvende logo og få alt til at optræde som en eksisterende afsender (fx sundhedsstyrelsen).


Hvis man derimod lavet er produkt der bliver offentliggjort fx på en hjemmeside, skal man sikre sig, at man ikke overtræder afsenderens copyright ved at anvende fx logo fra dem, men man skal OGSÅ sikre sig at man ikke kan blive opfattet som en del af en eksisterende afsender.
Hvis man laver et produkt, der ikke skal offentliggøres, kan man godt anvende logoer og andre elementer for at få det til at ligne en eksisterende afsender, som f.eks. Sundhedsstyrelsen, så længe det er inden for lovens rammer og ikke bruges til at vildlede eller skabe forvirring.
 
Dog, hvis man planlægger at offentliggøre produktet, f.eks. på en hjemmeside, skal man være ekstra opmærksom på ikke at krænke afsenderens copyright ved at bruge deres logo uden tilladelse. Derudover skal man også sikre sig, at ens produkt ikke kan forveksles med eller opfattes som en del af den eksisterende afsender, da dette kan føre til misforståelser eller retlige konsekvenser. Det er derfor vigtigt at respektere rettighederne og sikre en klar adskillelse mellem ens eget produkt og den eksisterende afsender.
 
Det vil i skoleopgaver være en god ide at anvende en disclaimer, der kort men tydeligt angiver at det produkt der er fremstillet er en del af en skoleopgave, og ikke er et rigtigt produkt. På hjemmesider vil det være relevant at indsætte disclaimeren på alle undersider, fx i et sidehoved eller en footer.


==Håndtering af persondataloven og GDPR==
==Håndtering af persondataloven og GDPR==
Persondataloven<ref>[https://danskelove.dk/persondataloven Danske Loves afsnit om persondataloven]</ref> siger noget om hvordan man skal håndtere billeder og video, hvor man kan genkende de personer der indgår i materialet. Her skal man indhente tilladelse fra de personer der indgår, hvis man vil kunne offentliggøre produktet.
Persondataloven<ref>[https://danskelove.dk/persondataloven Danske Loves afsnit om persondataloven]</ref> fastlægger retningslinjer for håndtering af billeder og video, hvor personer kan genkendes. Ifølge loven skal man indhente tilladelse fra de personer, der optræder i materialet, hvis man ønsker at offentliggøre produktet.
 
GDPR<ref>[https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne Datatilsynets regelside omkring GDPR]</ref> er en forordning, der bygger videre på principperne i persondataloven og omhandler al data, der indsamles om personer. Dette omfatter ikke kun offentliggørelse af produkter og data, men også hvordan man behandler disse data, f.eks. ved hjælp af spørgeskemaer. GDPR lægger særlig vægt på, at data behandles sikkert for at forhindre lækager, og at indsamlede data slettes, når de ikke længere er nødvendige.


GDPR<ref>[https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne Datatilsynets regelside omkring GDPR]</ref> er en videreførsel af persondataloven, der omhandler alt data indsamlet om personer. Her handler det ikke kun om offentliggørelse af produkter, data mv. men også hvordan man behandler de data man indsamler, fx ved hjælp af et spørgeskema. Det der er særligt fokus på er at man behandler sine data sikkert, så de ikke lækkes, og at man sletter de indsamlede data når man ikke bruger dem længere.
===Produkter der ikke offentliggøres===
===Produkter der ikke offentliggøres===
Så længe man ikke offentliggør sine produkter, så behøves man ikke samtykke til at anvende billeder og video af andre personer, så længe man holder sig til en sober behandling af materialet. Dette vil ikke stride mod persondataloven.
Ifølge persondataloven behøver man ikke at indhente samtykke til at anvende billeder og videoer af andre personer, så længe man ikke offentliggør produkterne, og man behandler materialet på en sober måde.


Anderledes forholder det sig med GDPR. Hvis man har indsamlet oplysninger om andre personer, skal man sikre sig at man behandler disse oplysninger efter reglerne<ref>[https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/gdpr-univers-for-smaa-virksomheder/grundlaeggende-om-gdpr Datatilsynets grundlæggende forklaring af GDPR]</ref>, der handler om at man opbevarer oplysningerne sikkert, så andre ikke kan tilgår dem, og at man sletter oplysningerne når man ikke længere har brug for dem.
Men når det kommer til GDPR, skal man følge reglerne for behandling af personoplysninger, uanset om man offentliggør produkterne eller ej<ref>[https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/gdpr-univers-for-smaa-virksomheder/grundlaeggende-om-gdpr Datatilsynets grundlæggende forklaring af GDPR]</ref>. Dette indebærer at sikre, at oplysningerne opbevares sikkert for at forhindre uautoriseret adgang, og at man sletter oplysningerne, når de ikke længere er nødvendige. Disse regler er vigtige for at beskytte persondata og sikre, at man overholder lovgivningen.


===Produkter der offentliggøres===
===Produkter der offentliggøres===
Når det handler om personoplysninger, og det kan både være billeder af personer man vil offentliggøre op oplysninger man har indsamlet, også selvom oplysningerne bliver anonymiseret, så skal man have de personer, der indgår i billeder eller som har givet oplysninger, til at give samtykke til anvendelsen af materialet.
Når det drejer sig om personoplysninger, såsom billeder af personer eller indsamlede oplysninger, selv hvis de er anonymiserede, kræver det samtykke fra de involverede personer til at anvende materialet.


Det skal altså gives samtykke til en konkret anvendelse af billeder og andre oplysninger. Selvom man har fået dette samtykke, må man ikke anvende billeder eller oplysninger i en anden sammenhæng, uden at man igen skal indhente samtykke.
Dette samtykke skal gives specifikt til den konkrete anvendelse af billeder og andre oplysninger. Selvom man har fået samtykke til en bestemt anvendelse, må man ikke bruge billeder eller oplysninger i en anden sammenhæng uden at indhente samtykke igen. Det er vigtigt at respektere personers ret til kontrol over deres egne personoplysninger og at sikre, at man overholder lovgivningen om beskyttelse af persondata.


==Referencer==
==Referencer==

Nuværende version fra 4. mar. 2024, 15:21


Indledning

Dette er skrevet ud fra en skolesammenhæng på gymnasialt niveau.

Kilder anvendes til at henvise til, hvor man har sin viden fra, når man løser en opgave.

Ophavsret indebærer, at man respekterer de rettigheder, som alle har til de produkter, de laver, og dermed ikke udgiver noget, andre har lavet, som sit eget.

Ud over dette skal man være opmærksom på ikke at overtræde persondataloven.

Kilder i dokumentation

Når man skriver en opgave, er formålet typisk at demonstrere, hvad man har lært i undervisningen, og hvordan man kan kombinere denne viden. Dette indebærer ofte læsning af litteratur enten i form af bøger eller onlinekilder. Når man anvender viden fra en kilde, er det nødvendigt at kildehenvise. På Holstebro HTX anbefales det rent teknisk at anvende en bestemt teknik til at opstille kildelister.

Selvom man kan kildehenvise til forskellige typer viden, bør man skelne mellem ny viden inden for det pågældende fag og generel viden, som man forventes at have kendskab til, inden man påbegynder faget. Dette kræver en afbalancering og kan delvist være afhængig af fagtraditioner. Generelt er det bedre at kildehenvise en smule for meget end for lidt.

På Holstebro HTX anvendes typisk to forskellige standarder, enten en Harvard-standard eller en standard, der ligner Vancouver-standarden. Valget af standard afhænger af faget, så det er en god idé at spørge underviseren. I Word kan man nemt skifte standarden, selvom man allerede har oprettet kilder. Som standard tilbyder Word ikke en Vancouver-standard, men det anbefales at vælge IEEE eller Harvard - Anglia, som svarer til APA.

Nedenfor vises, hvordan en kildehenvisning vil se ud i teksten, afhængigt af hvilken af de to standarder, man vælger.

kildehenvisning i teksten efter Harvard standard
Kildehenvisning i teksten efter Harvard standard

kildehenvisning i teksten efter Vancouverlignende standard
Kildehenvisning i teksten efter Vancouverlignende standard

Kildehenvisninger skal placeres i teksten, der hvor man anvender viden, og alle kilder skal samles i en kildeliste sidst i dokumentet - se Word_Kildeliste.

En kildeliste vil kunne komme til at se ud som vist her:

Visning af en kildeliste, her i APA standard
Kildeliste lavet med bibliografi i Word, med selvstændig overskrift og indsæt bibliografi - se Word_Kildeliste

Billeder, tabeller og grafer

Når man skriver en opgave, er det naturligt at finde billeder og andet materiale, der kan understøtte det, man skriver. Disse illustrationer skal selvfølgelig inkluderes i dokumentationen, så læseren kan forstå, hvad man mener med det, man skriver.

Når man indsætter en illustration, skal man tilføje en figurtekst, hvor man kan kildehenvise til, hvor man har fundet illustrationen. Selv hvis man selv har lavet billedet til sin figur, skal der stadig være en forklarende figurtekst og et figurnummer, så man kan henvise til figuren fra teksten. Det er først, når der er en sammenhæng mellem teksten og figuren, at den virkelig får værdi.

Illustration indsat i en rapport som man selv har fremstillet
Illustration indsat i en rapport som man selv har fremstillet

Når man indsætter en figur, man har fundet på nettet, skal der også være en figurtekst med et figurnummer, og man skal henvise til figuren fra teksten. Efter at have tilføjet figurteksten, skal man også kildehenvise til, hvor man har fundet figuren. Denne kildehenvendelse kan gøres på samme måde som enhver anden kildehenvisning.

Illustration indsat i en rapport som man har fundet på nettet
Illustration som man har fundet på nettet, indsat i en rapport. Der kildehenvises i figurteksten.

Citater i dokumentation

En måde at inddrage tekst fra en kilde i sin egen tekst er ved at indsætte et citat[1]. Citatet bør placeres i sit eget afsnit og markeres tydeligt, f.eks. med kursiv tekst og indrykning. Det er vigtigt at kildehenvise til, hvor man har sit citat fra.

Et eksempel på et citat, der omhandler et citat, kan se sådan ud:

Eksempel der viser hvordan et citat er formateret ind i en tekst, og hvordan der kildehenvises til der hvor det stammer fra
Eksempel der viser hvordan et citat er formateret ind i en tekst, og hvordan der kildehenvises til der hvor det stammer fra

Når man anvender citater, er det vigtigt at gengive dem helt ordret. Hvis citatet er på et fremmedsprog, bør det præsenteres i originalsproget, og en oversættelse kan inkluderes i ens egen tekst.

Formålet med at anvende et citat er at sikre, at man ikke fremstiller andres arbejde som sit eget. Det er dog afgørende at overholde "god citatskik" [2], hvilket indebærer, at citatet ikke må udgøre en for stor del af den samlede tekst. Derudover bør citatet ikke være meningsbærende i sig selv; man skal aktivt forholde sig til citatet i sin egen tekst.

Brugen af billeder og citater

Når man indføjer billeder og citater i sin tekst, er det afgørende at anvende dem aktivt til at understøtte og forklare budskabet i teksten. Man kan ikke blot indsætte et citat eller en grafik og overlade det til læseren at forstå betydningen. Derfor skal man forklare, hvad man ønsker at læseren skal forstå fra det indsatte materiale og hvordan det relaterer til den overordnede sammenhæng i teksten. Dette opnås bl.a. ved at henvise direkte til det, man har indsat.

For en grafik kan det f.eks. være: "Som det fremgår af grafen i figur x, viser dataene en tydelig tendens mod...".

For et citat kan det f.eks. være: "Som Herbert Andersen udtrykker det, understreges vigtigheden af...".

Ved at inkludere sådanne forklaringer og referencer sikrer man, at læseren får den nødvendige kontekst for at forstå, hvordan materialet bidrager til ens argumentation.

Plagiat

I en skolesammenhæng defineres plagiat som brugen af andres arbejde, præsenteret som ens eget[3]. Dette inkluderer også brugen af dele af ens eget tidligere arbejde fra en tidligere afleveret opgave, selvom det kan blive betragtet som plagiat.

Konsekvenserne af plagiat er beskrevet i skolens studie- og ordensreglement.

At undgå plagiat er tæt forbundet med korrekt behandling af ens opgave. Det er åbenlyst, at direkte kopiering af tekst uden korrekt citatmarkering udgør plagiat, medmindre det behandles som et citat. Selvom man omskriver teksten (parafraserer), kan dette stadig udgøre en form for plagiat, selvom det kan være vanskeligere at påvise.

Den korrekte tilgang til at skrive en opgave indebærer at læse og forstå flere forskellige kilder for at opnå et dybtgående overblik over emnet. Når man har opnået dette overblik, lægger man sine kilder væk og skriver ens egen, selvstændige tekst. Det er afgørende at anvende oplysninger fra kilderne og korrekt kildehenvisning til de forskellige kilder, der er anvendt til at undersøge emnet.

På samme måde, når det kommer til billeder, bør man indsamle materiale fra forskellige kilder og sammensætte billedet til ens eget produkt. Det er vigtigt at kildehenvise til de steder, hvor man har taget elementer fra andres værker (billeder).

Anvendelse af andres værker i skoleprodukter

I flere fag er det almindeligt at anvende dele af andres arbejde, primært tekst, kode, billeder, lyd og video, for at sammensætte ens eget produkt. Dette kræver blot korrekt kildehenvisning.

Det vil blive anset som plagiat, hvis man bruger en andens produkt uden tilstrækkelige ændringer og præsenterer det som sit eget, selvom der er en kildehenvisning til produktet.

Det er tilladt at tage andres produkter og inkorporere dem i ens eget produkt, så længe der tilføjes og modificeres, så man kan tale om en nyfortolkning eller nyskabelse af produktet.

Produkter der ikke offentliggøres

Så længe man ikke offentliggør sine produkter, så er der ikke problemer med copyright, heller ikke selvom produktet afleveres på platforme som Lectio, da det er en lukket platform. Man kan også anvende fx Youtube, hvis man lægger tingene skjult, da det så ikke bliver offentligt tilgængeligt.

Brug af tredjepartsindhold på platforme som Youtube kan også være problematisk, da der stadig er risiko for, at indholdet bliver opdaget og fjernet af automatiserede systemer eller af rettighedshavere, hvis der er krænkelser af ophavsretten.

Man skal stadig kildehenvise til hvor man har hentet andres produkter ind i sit eget produkt. Denne kildehenvisning vil normalt ikke indgå i selve produktet, men skal i stedet gøres i den dokumentation man laver til sit produkt.

Undlader man at kildehenvise til de ting man anvender vil det betragtes som plagiat. Det gælder også selvom man anvender dele der ikke er omfattet af copyright: Creative Common, open source, free use osv. Man skal under alle omstændigheder kildehenvise.

Produkter der offentliggøres

Ja, selv hvis man offentliggør sit produkt, f.eks. på en hjemmeside eller sociale medier, er det stadig nødvendigt at kildehenvise på samme måde som hvis man ikke offentliggør det, for at undgå at begå plagiat.

Ud over dette er det også vigtigt at sikre sig, at man ikke bryder copyright-lovgivning eller overtræder andre regler, såsom GDPR eller persondataloven.

Den mest sikre måde at undgå disse problemer på er at producere alt indhold fra bunden af. Hvis man ønsker at anvende andres materiale, skal man sikre sig, at man gør det lovligt, enten ved at anvende materiale, som man har rettigheder til, eller ved at indhente tilladelse fra rettighedshaveren.

At optræde som en eksisterende afsender

Hvis man laver et produkt, der ikke skal offentliggøres, kan man godt anvende logoer og andre elementer for at få det til at ligne en eksisterende afsender, som f.eks. Sundhedsstyrelsen, så længe det er inden for lovens rammer og ikke bruges til at vildlede eller skabe forvirring.

Dog, hvis man planlægger at offentliggøre produktet, f.eks. på en hjemmeside, skal man være ekstra opmærksom på ikke at krænke afsenderens copyright ved at bruge deres logo uden tilladelse. Derudover skal man også sikre sig, at ens produkt ikke kan forveksles med eller opfattes som en del af den eksisterende afsender, da dette kan føre til misforståelser eller retlige konsekvenser. Det er derfor vigtigt at respektere rettighederne og sikre en klar adskillelse mellem ens eget produkt og den eksisterende afsender.

Det vil i skoleopgaver være en god ide at anvende en disclaimer, der kort men tydeligt angiver at det produkt der er fremstillet er en del af en skoleopgave, og ikke er et rigtigt produkt. På hjemmesider vil det være relevant at indsætte disclaimeren på alle undersider, fx i et sidehoved eller en footer.

Håndtering af persondataloven og GDPR

Persondataloven[4] fastlægger retningslinjer for håndtering af billeder og video, hvor personer kan genkendes. Ifølge loven skal man indhente tilladelse fra de personer, der optræder i materialet, hvis man ønsker at offentliggøre produktet.

GDPR[5] er en forordning, der bygger videre på principperne i persondataloven og omhandler al data, der indsamles om personer. Dette omfatter ikke kun offentliggørelse af produkter og data, men også hvordan man behandler disse data, f.eks. ved hjælp af spørgeskemaer. GDPR lægger særlig vægt på, at data behandles sikkert for at forhindre lækager, og at indsamlede data slettes, når de ikke længere er nødvendige.

Produkter der ikke offentliggøres

Ifølge persondataloven behøver man ikke at indhente samtykke til at anvende billeder og videoer af andre personer, så længe man ikke offentliggør produkterne, og man behandler materialet på en sober måde.

Men når det kommer til GDPR, skal man følge reglerne for behandling af personoplysninger, uanset om man offentliggør produkterne eller ej[6]. Dette indebærer at sikre, at oplysningerne opbevares sikkert for at forhindre uautoriseret adgang, og at man sletter oplysningerne, når de ikke længere er nødvendige. Disse regler er vigtige for at beskytte persondata og sikre, at man overholder lovgivningen.

Produkter der offentliggøres

Når det drejer sig om personoplysninger, såsom billeder af personer eller indsamlede oplysninger, selv hvis de er anonymiserede, kræver det samtykke fra de involverede personer til at anvende materialet.

Dette samtykke skal gives specifikt til den konkrete anvendelse af billeder og andre oplysninger. Selvom man har fået samtykke til en bestemt anvendelse, må man ikke bruge billeder eller oplysninger i en anden sammenhæng uden at indhente samtykke igen. Det er vigtigt at respektere personers ret til kontrol over deres egne personoplysninger og at sikre, at man overholder lovgivningen om beskyttelse af persondata.

Referencer

Word2013-indhold
Indhold Billeder - Citater - Citatsamling - Figurhenvisning - Figurtekst - Fodnoter - Formler med nummerering - Forside - Gitterlinjer - Index - Indholdsfortegnelse - Kildehenvisning - Kildeliste - Kilder og ophavsret - Vancouver reference - Kommentar - Krydshenvisninger - Ligning - Lineal - Marginer - Navigationsrude - Opslagsord - Ordoptælling - Sektioner - Sidefod - Sidehoved - Sideskift - Sidetal - Spalter - Sprog - Stavekontrol - Synonymordbog - Tabel - Tabelhenvisning - Tekstfelt - Typografier - Vandmærke - Versioner af Dokumentet - Ændringsregistrering